Činnost pojišťoven
Pojišťovnictví je sférou služeb, v národním hospodářství patří do terciového sektoru (tedy sektoru služeb).
Pojišťovna je finanční instituce, která poskytuje ochranu proti rizikům, za poplatek (= pojistné). Z vybraného pojistného se vytváří pojistný fond, část fondu si pojišťovna ponechává na výplatu pojistného plnění (náhradu škody), část investuje za účelem zhodnocení. Pojišťovna je v tržním hospodářství podnikem- cílem je dosažení zisku. Pojišťovny si navzájem konkurují rozsahem a kvalitou služeb.
Právní subjekty pojištění
§ pojistitel = pojišťovna, má právo na výběr pojistného, v případě pojistné události vyplácí pojistné plnění
§ pojistník = subjekt, který s pojišťovnou uzavírá pojistnou smlouvu, FO i PO, odvádí pojistné
§ pojištěný = subjekt, v jehož prospěch je smlouva uzavřena, má nárok na pojistné plnění
§ oprávněná osoba = osoba, které bude vyplacena pojistná náhrada když (nejčastěji pojistník dále pak rodina, společníci, přátelé)
Činnost pojišťoven
1. pojišťovací – získávání klientů (osobně, písemně, telefonicky, reklamou), uzavírání pojistných smluv, výběr pojistného, posuzování pojistných událostí (likvidace), výplata pojistného plnění
2. zajišťovací – smyslem je rozdělení rizika mezi pojišťovny pro případ mimořádných pojistných událostí (povodně) – zajištění je upraveno smluvně, pojišťovny přispívají do tzv. fondu zajištění
3. zábranná – má preventivní charakter, smyslem je předcházet pojistným událostem, zaměstnanci pojišťovny se zabývají osvětovou činností (informují klienty FO/PO s možnostmi preventivních zařízení)
4. asistenční – jedná se o pomoc, kterou poskytují pojišťovny klientům při pojistných událostech, klient při podpisu smlouvy získá kontakt na asistenční službu (autonehody, ztráta dokladů)
5. poradenská – seznamují své klienty s rozsahem a podmínkami svých služeb, po dohodě vybírají optimální druh pojištění (optimální = dostatečné zabezpečení proti rizikům s minimálními náklady)
Pojistné
Pojistné znamená částka v penězích, kterou je povinen odvádět pojistník pojišťovně ve stanovené výši a termínech.
a) běžné – placeno pravidelně, např. zdravotní pojištění
b) jednorázové – najednou, např. povinné ručení