Snadnější práce s e-dokumenty
Práce s nejrůznějšími dokumenty by se vždy měla řídit dle stanovených pravidel a nařízení dle jejich druhu. Obvykle se jedná o nelehký úkol. To se týká zejména těch v papírové formě. Zpracování digitálně uložených dat je v současnosti možné si výrazně ulehčit.
DMS/EDM systémy
Byly totiž vyvinuty systémy pro správu elektronických a digitálně převedených papírových dokumentů, tzv. DMS systémy (z anglického Document Management System), též označované jako EDM (Electronic Document Management), které v této oblasti zřetelně ulehčují život. Oplývají databázovým jádrem a slouží k řízení toků a správě elektronických dokumentů. Jsou dostupné buď jako komerční, nebo jako „open source“ technologie postavené na různých platformách.
Výhody
Těchto systémů na trhu existuje celá řada a jednotlivě se liší na základě dostupných funkcí i technologického řešení – jsou modulární, a tak jsou schopné se přizpůsobit snad každému požadavku. Nabízí zejména hlídání platnosti dokumentů, evidenci revizí a změn a různé možnosti propojení v závislosti na druhu a požadavcích na dokumenty.
Dále v nich lze provádět efektivní vyhledávání potřebných údajů, zvládají integraci všech možných informací i vzdálený přístup. Bývají založeny buď na své vlastní databázové struktuře, nebo využívají cloudy. Chlubí se nízkými pořizovacími i provozními náklady, a tedy vysokými úsporami pro uživatele.
Nároky na takový typický systém tvoří hlavně následující úkoly s dokumenty:
· třídění a začleňování (včetně hromadného vkládání a ukládání),
· správa verzí a revizí, dostupnost těch aktuálních a nejnovějších (automatické identifikátory),
· dobrý přístup díky centralizovanému přístupu,
· dohledatelnost i jinými způsoby, než pod kterými byl dokument uložen,
· omezení přístupu neautorizovaných uživatelů,
· řešení archivace a zálohy,
· řízení toku dokumentů apod.